Gooise Wielerclub de Adelaar

De wegkapitein

Jullie hebben het in de loop van het fietsseizoen van 2017 vast al gemerkt. Bij De Adelaar hebben we wegkapiteins. Ruim twintig Adelaars volgden hiervoor de cursus Wegkapitein van de NTFU. De wegkapiteins zijn te herkennen aan hun gele hesjes en armbanden.

Natuurlijk zijn de groepen, de A tot met de E rijders, zelf verantwoordelijk voor hoe er veilig en met respect voor andere verkeersdeelnemers wordt gereden. Maar als de groep verantwoordelijk is, dan is tegelijkertijd iedereen en niemand verantwoordelijk.

De wegkapitein let daarom speciaal op de veiligheid en gaat hierover, indien nodig, het gesprek aan met de groep. Een veel voorkomende misvatting is dat voorrijder van een groep ook de wegkapitein van de groep is. Dat is dus niet zo.

De voorrijder rijdt voorin (niet persé vooraan) en bepaalt de route. De wegkapitein zit achter in de groep en let speciaal op de veiligheid.

Waarom wegkapiteins bij de Adelaar?

Als we met een groep wielrenners de weg op gaan, is het belangrijk om aan de veiligheid van zowel de leden als de medeweggebruikers te denken. Regelmatig lezen we berichten over ongelukken waarbij fietsers betrokken zijn. Vooral groepen wielrenners zijn opvallend vaak betrokken bij ernstige ongevallen. Ook is het imago van wielrenners niet goed, zeker groepen wielrenners hebben een slechte reputatie.

Als grootste wielervereniging in de regio hebben we een voorbeeldfunctie. We willen als vereniging waarborgen dat onze leden zo veilig mogelijk op weg gaan. Door veilig onderweg te zijn dragen we ons steentje bij aan het verbeteren van het imago van wielrenners. Om veilig te rijden met een groep is het nodig om:

  • een geschikte en veilige route te kiezen;
  • het materiaal in orde te hebben;
  • de groepsgrootte te beperken (maximaal 14);
  • duidelijke afspraken te maken over snelheid en manier van rijden
  • het aanpassen van de snelheid en de formatie van de groep aan de omstandigheden;
  • elkaar door woord en gebaar tijdig te waarschuwen voor obstakels en tegenliggers;
  • gebruik van tekens en termen af te spreken (zie onderaan dit arftikel) en

de verkeersregels te respecteren.

Wat verandert er niet?

We zijn niet gewend om veel woorden met elkaar te wisselen: “De C-groep kan vertrekken.“ En daarna rijden we tot het donker wordt. Dat laatste gaat niet veranderen.

Wat verandert dan wel?

Dat we op de toeravonden af en toe even stilstaan bij fietsveiligheid. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren vlak voordat we bij het clubhuis vertrekken, is het materiaal op orde? Zijn banden en remmen in orde? Past de helm goed?

Maar ook onderweg kunnen we, als daar aanleiding voor is, af en toe stil staan en overleggen:

  • Hoe gedraagt de groep zich onderweg? Gaat de snelheid er voldoende uit bij lastige passages? Waarschuwen we elkaar? Worden signalen goed doorgegeven?
  • Hoe gaat het? Is het tempo okay voor iedereen? Voelt iedereen zich veilig op de gekozen route?

Daarbij gaat het om plezier en veiligheid.

Praten over veilig onderweg zijn is geen eenrichtingsverkeer. De groep blijft verantwoordelijk. Dus ook het gedrag en de keuzes van de voorrijder en de wegkapitein mogen onderwerp van gesprek zijn.

De wegkapiteins staan open voor feedback en suggesties. Door vaker te praten over veiligheid, de signalen nog eens goed af te spreken, te overleggen over de snelheid en de manier van rijden, verwachten wij dat het fietsplezier voor ons allemaal alleen maar groter zal worden.

En als je als groep gewend bent om regelmatig even te praten over de manier van rijden, kun je ook gemakkelijker andere afspraken maken en wat trainingselementen in de rit brengen:  een waaier rijden, draaien, een stuk volle bak rijden. Net wat je als groep afspreekt. Plezier en veiligheid staan voorop.

Tenslotte hierbij de afspraken die gelden binnen onze vereniging over het geven van tekens en de betekenis daarvan. Klik op het plaatje hieronder voor een grotere versie.

Deel dit bericht...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone